Profilaktyka

Objawy

Objawami choroby przyzębia są przede wszystkim krwawienia dziąseł podczas szczotkowania, obrzęk i zaczerwienienie dziąseł, odsłanianie się szyjek zębowych (recesje dziąseł) i związana z tym nadwrażliwość zębów na zmiany temperatury, powstawanie szpar między zębami (tzw. „czarne trójkąty”), przemieszczanie się i rozchwianie zębów, a w końcu utrata ich, oraz nieprzyjemny zapach z ust (fetor ex ore lub halitosis)

Zapobieganie chorobie dziąseł i przyzębia (profilaktyka)

Kolejnym najlepszym sposobem zapobiegania chorobie przyzębia, jest codzienne dokładne oczyszczanie zębów i okolic przydziąsłowych szczoteczką, a przestrzeni międzyzębowych – nitką dentystyczną lub szczoteczką międzyzębową. Dokładna codzienna higiena jamy ustnej, pomoże zminimalizować ryzyko powstawania choroby przyzębia. Konieczne są również regularne wizyty kontrolne u stomatologa najlepiej u periodontologa, przynajmniej 2 razy w roku.

Jeżeli jesteś palaczem rzuć palenie od razu!
Jest wiele badań potwierdzających, że palenie tytoniu zwiększa ryzyko powstawania chorób przyzębia, utrudnia leczenie, przyspiesza proces zaniku kości co w konsekwencji prowadzi do utraty zębów.
Należy pamiętać, że u palaczy objaw krwawienia dziąseł często nie będzie występować, co wcale nie świadczy o braku występowania choroby przyzębia. Przyczyną jest nikotyna, która zwęża naczynia krwionośne i nie wywołuje krwawienia. Utrudnia to szybkie wykrycie choroby.

Zdrowe dziąsła nigdy nie krwawią!

Profilaktyka próchnicy u dorosłych

Profilaktyka próchnicy u osób dorosłych to przede wszystkim codzienna dobrze przeprowadzona higiena jamy ustnej jak również przestrzeganie ustalonego przez lekarza, planu wizyt kontrolnych (przynajmniej 2 razy w roku), na których są przeprowadzane:

• profilaktyczne przeglądy
  • higienizacja jamy ustnej
  • profilaktyczna fluoryzacja

Profilaktyka próchnicy u dzieci

Dzieci już w wieku bardzo wczesnym, wtedy gdy pojawiają się ząbki, powinny odbyć pierwszą wizytę kontrolną u stomatologa,. Pierwsza wizyta dziecka w gabinecie jest zawsze wizytą adaptacyjną. Stwarzamy przyjazną, rodzinną atmosferę, aby dziecko mogło zapoznać się z lekarzem, wnętrzem gabinetu i dźwiękami.
Na kolejnej wizycie określane są potrzeby leczenia lub plan profilaktyki.

• zalecenia dotyczące wyboru pasty(ilości fluoru), rodzaju szczoteczki, techniki szczotkowania
  • omówienie zdrowych nawyków
  • lakierowanie profilaktyczne